Köpråd beg. prisvärd, rackmonterad switch. Helst med PoE+

Permalänk
Medlem

Köpråd beg. prisvärd, rackmonterad switch. Helst med PoE+

Efter att ha haft enorm oreda på en hylla i förrådet med NASar, servrar och nätverksprylar har jag tagit tag i saken och blivit med 19" rack. Till en början kommer jag ställa dit mina befintliga switchar (2 st Netgear 8-p och 1 st TP-link 4-p med PoE+) på en rackhylla då dessa egentligen fungerar utmärkt för mitt dagliga bruk.

Men sen tänkte jag börja snegla ostressat på begagnatmarknaden med målet att om rätt modell dyker upp byta de tre småswitcharna mot en rackmonterad. Blir lite mer ordning på så vis. Jag har sett att det florerar en del switchar med 16-24 portar på Blocket och Tradera, bland annat från HP och TP-Link som inte brukar kosta mer än runt 1000 kr +/- några hundringar och spontant ser vettiga ut. Det som ofta lyser med sin frånvaro på dessa är PoE+.

Önskemål

  • Rackmonterbar

  • Tyst, så troligen fläktlös

  • Låg energiförbrukning

  • Helst 24 st Gigabitportar, men idag skulle jag nog klara mig med 16 portar

  • Driftsäker. Mina nuvarande Netgear-switchar har snurrat i väldigt många år utan några problem alls.

  • PoE+ på minst 4 portar, men så klart gärna på fler för framtida utbyggnad

  • Pris gärna runt 1000 kr men finns det mycket bra grejer för aningen mer så visst

Den behöver inte vara managerbar eller på annat vis "smart" för de jag har idag är standardkonsumentprylar utan finesser. Möjligt att jag någon gång börjar dona med separata VLAN osv. men då är jag OK med att byta switch igen. Om PoE+ blir klurigt kan jag överväga att behålla min nuvarande lilla TP-Link för ändamålet.

Några jag sneglat på hittills:
- HP 1810G-24 J9450A (saknar PoE+)
- Netgear GS724TP (har PoE+ tror jag, eller bara vanlig PoE?)

Permalänk
Medlem

Den nöten är svår att knäcka om du vill ha den passiv och runt tusenlappen. Titta på Mikrotik

MikroTik CRS326-24G-2S+RM
Switch, L3, Administrerad, 24 x 10/100/1000 + 2 x SFP+, rackmonterbar, Passiv PoE

CRS326-24G-2S+RM

Ligger på runt 2700:- men då får du 2 st SFP+ för 10 GbE om behovet finns

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceKey:

Den nöten är svår att knäcka om du vill ha den passiv och runt tusenlappen. Titta på Mikrotik

MikroTik CRS326-24G-2S+RM
Switch, L3, Administrerad, 24 x 10/100/1000 + 2 x SFP+, rackmonterbar, Passiv PoE

CRS326-24G-2S+RM

Ligger på runt 2700:- men då får du 2 st SFP+ för 10 GbE om behovet finns

Tack för tips, man vet aldrig var jag hamnar på slutet även om jag har ett initialt budgetmål.
SFP har jag i dagsläget inget behov av, och Netgear GS724TP (som också har 2 st SFP, dock ej +) har jag sett för 700 kr på Blocket, så kan jag bara konstatera att den (finns olika versioner, tror den jag sett är den äldre) har PoE+ så tror jag ändå den uppfyller kraven? Tänkte bara att det borde finnas diverse lite äldre modeller som kan vara prisvärda.

Edit: Netgear GS724TP har PoE, inte PoE+ vilket mina AP kräver.
Edit 2: Jag är alltså ute efter att kunna skicka ut PoE+ från switchen, inte driva switchen i sig via PoE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brent:

Tack för tips, man vet aldrig var jag hamnar på slutet även om jag har ett initialt budgetmål.
SFP har jag i dagsläget inget behov av, och Netgear GS724TP (som också har 2 st SFP, dock ej +) har jag sett för 700 kr på Blocket, så kan jag bara konstatera att den (finns olika versioner, tror den jag sett är den äldre) har PoE+ så tror jag ändå den uppfyller kraven? Tänkte bara att det borde finnas diverse lite äldre modeller som kan vara prisvärda.

Edit: Netgear GS724TP har PoE, inte PoE+ vilket mina AP kräver.
Edit 2: Jag är alltså ute efter att kunna skicka ut PoE+ från switchen, inte driva switchen i sig via PoE.

Mja... det är lite svårt att hitta passivt och PoE+ till rätt pris.

Ubiquiti har massor, men kostar därefter

Ubiquiti Switch PoE+

Ubiquiti UniFi US-8-150W är passiv, har PoE+ men har bara 8 st Gbit portar om man klarar sig men har 2 st SFP portar för DAC tex.

Ubiquiti UniFi US 8 150W 8-Port Gigabit Switch PoE 150W SFP Managed

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem

Ska kolla förådet men kan ha nån Netgear med POE+ som ligger där. Återkommer imorgon